Yleiset ehdot

Nämä ehdot astuvat voimaan, kun Ostaja on vahvistanut tilauksensa joko kirjallisesti uudelleentallennettavassa muodossa tai suorittanut hänelle annetun ennakkomaksulaskun.

Yleiset ehdot


YLEISET EHDOT

MÄÄRITELMÄT  

  1. Myyjä - Granimar OÜ

  2. ”Ostaja” tarkoittaa luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka on tehnyt myyjän kanssa myyntisopimuksen myyjän tuotteen ostamisesta. Myyntisopimukseen voi sisältyä asennuspalvelu, jos osapuolet ovat tästä sopineet. 

  3. Kuluttaja - luonnollinen henkilö, joka tekee myyjän kanssa myyntisopimuksen tavaroiden tai palvelujen ostamisesta sellaiseen tarkoitukseen, joka ei sisälly ostajan elinkeinon harjoittamiseen tai ammatilliseen toimintaan.

  4. Tarjous - myyjän laatima riittävän yksityiskohtainen tarjous tuotteesta, sen hinnasta, toimitusehdoista ja tarvittaessa palveluista, jonka perusteella ostaja voi tehdä ostopäätöksen.  

  5. Myyntisopimuksen solmiminen - myyntisopimus solmitaan kun tilaus tehdään eli tarjous on hyväksytty (Viron velvoiteoikeuslain 20 §:ssä tarkoitettu hyväksyntä) kirjallisesti tai kirjallisesti uudelleen esitettävällä tavalla

  6. ”Tuote” tarkoittaa myyjän valmistamaa keittiön tai kylpyhuoneen työtasoa tai sellaisen osaa.  

  7. Palvelut - tuotteen valmistuksen edellyttämät mittaukset; tuotteen kuljetus myyjän tehtaalta ostajan ilmoittamaan osoitteeseen ja tuotteen asennus ostajan osoittamaan paikkaan; 

  8. Toimitusehto - EXW, DAP tai DDP ostajan valinnan ja myyntisopimuksessa sovitun mukaisesti sekä toimitusehtojen voimassa olevan version (Incoterms 2020) mukaisesti, ellei toisin sovita. 

  9. Reklamaatio - ostajan vähintään kirjallisesti uudelleen esitettävällä tavalla tekemä ja sisällöltään riittävän yksityiskohtainen valitus, joka koskee tuotteen tai palvelun poikkeamista sovitusta.  

  10. Takuu - on myyjän lupaus vaihtaa tai korjata myyty tavara takuuehtojen mukaisesti tai vaihtaa tai korjata tai huoltaa tavara siten, että se vastaa takuuehtoja tai palauttaa tuotteesta maksettu kauppahinta.  

 TUOTETIEDOT 

  1. Myyjä julkaisee tuotetiedot (myynti- ja takuuehdot ja toimitusehdot) tarjouksessa tai myyjän sivustolla. Tarjouspyynnössä tuotetiedot voidaan ilmoittaa viittaamalla sivustoon. 

  2. Ostajan vastuulla on tarkistaa tarjouksessa ja myyjän sivustolla ilmoitetut tuotetiedot ennen sopimuksen tekemistä. Ostajan oletetaan sopimuksen tekohetkellä perehtyneen tuotetietoihin.  

  3. Materiaalinäytteet ja tarvittaessa uudelleen esitettävät tiedot tuotteen materiaalista (esim. valokuvat, videot) ovat merkitykseltään informatiivisia. Tuotteen väri jne. voi poiketa näytteestä riippuen käytetyn materiaalin käsittelystä ja koostumuksesta.  

  4. Tuotteen värisävyt ja kuviot voivat vaihdella tai siinä voi olla sellaisia rakenteesta johtuvia ominaispiirteitä, jotka eivät näy valokuvissa tai näytteissä: pienet ilmakuplat (näyttävät pieniltä kirkkailta pisteiltä); pieniä läikkiä (näyttävät halkeamilta); rakenne-eroja (näyttävät tarhoilta); muita värieroja ja eroja kuvioinnin värisävyissä, jos valmistuksessa on käytetty useita levyjä tuotteen mittojen vuoksi. Keramiikka tasoissa on käytetty yli 20 kivilajia, jotka louhitaan suoraan luonnosta, joten materiaali on suurelta osin luonnollista alkuperää. Tämä tarkoittaa tiettyjen seikkojen ja ominaisuuksien huomioimista sekä suunnittelussa että koostumuksessa. Kiillotetuissa värisävyissä itse tekniikka voi aiheuttaa sellaisia ongelmia kuten vaikkapa pintajäljet. Tällaiset jäljet ovat yleensä vähäisiä ja huomaamattomia. Jäljet johtuvat kiillotuksesta, eivätkä ne näy luonnonvalossa kauempaa kuin 70 cm:n päästä, mikä vastaa vaatimuksia

 MAKSUEHDOT

  1. Vahvistamalla tarjouksen tai maksamalla ennakkomaksun ostajan katsotaan lukeneen ja hyväksyneen myyjän myyntiehdot (yleiset ehdot, erityisehdot ja takuuehdot).  

  2. Eräpäivästä sovitaan myyntisopimuksessa tai se ilmoitetaan laskussa.  

  3. Ostaja sitoutuu maksamaan laskut ajallaan. Maksun viivästyessä myyjällä on oikeus periä viivästyskorkoa, joka on 0,03 prosenttia jokaiselta viivästyneeltä päivältä, kunnes lasku on maksettu. 

  4. Maksun viivästyminen ei vapauta ostajaa velvollisuudesta maksaa lasku.  

  5. Jos laskun maksaminen viivästyy, myyjällä on oikeus nostaa kanne tai siirtää saatava perintään riippumatta siitä, onko maksumuistutuksia lähetetty tai onko viivästyskorkoa peritty.  

  6. Kaikki riidat ratkaistaan Viron lakien mukaisesti.  

TOIMITUSEHDOT  

  1. Osapuolet sopivat sovellettavasta toimitusehdosta (EXW, DAP vai DDP) sopimusta solmittaessa.  

  2. Toimitusaika sovitaan myyntisopimusta tehtäessä, ja se alkaa tarjouksen vahvistamisesta. Jos kyseessä on myynti ennakkomaksulla, toimitusaika alkaa asianomaisen laskun maksupäivästä.  

  3. Sovittu toimitusaika voi muuttua materiaalien toimitusketjussa ilmenevien esteiden tai valmistuksessa käytettävän materiaalin erityisominaisuuksien vuoksi. Myyjä ei ole vastuussa toimituksen viivästymisestä tai siihen liittyvistä kustannuksista (esim. sähkö- ja putkiasennukset), jos hän ilmoittaa ostajalle viipymättä toimitusajan muuttumisesta tai materiaalin ominaisuuksista johtuvista valmistuksessa ilmenevistä ongelmista.  

  4. Myyjä ei ole vastuussa toimituksen viivästymisen seurauksista, jos viivästys ei johdu myyjästä ja toimitus viivästyy pätevästä syystä (esim. viivästys materiaalin toimitusketjussa, materiaalin rikkoutuminen käsittelyssä materiaalin ominaisuuksien vuoksi jne.), ja jos myyjä on ilmoittanut ostajalle hyvissä ajoin viivästyksestä, viivästyksen syystä ja uudesta toimituspäivästä.  

TUOTTEEN LUOVUTUS JA OMISTUSOIKEUDEN SIIRTYMINEN  

  1. EXW-ehdon mukaisesti toimitettu tuote katsotaan toimitetuksi, kun myyjä on antanut ostajalle luovutusasiakirjan, ja tuote on saatavilla myyjän tehtaalla. Ostaja vastaa kaikista riskeistä ja kustannuksista, jotka liittyvät tavaroiden lastaamiseen ja aiheutuvat sen jälkeen, kun tavara on lastattu myyjän osoittamalla lastauspaikalla (tehdas). 

  2.  DAP- tai DDP-sopimuksella toimitettu tuote katsotaan toimitetuksi, kun se on toimitettu ostajan myyntisopimuksen tekohetkellä nimeämään määräpaikkaan ja kun se on luovutettu ostajan edustajalle määräpaikassa yhdessä luovutusasiakirjan kanssa. Myyjän sitoutuu järjestämään ja maksamaan kuljetuksen ostajan osoittamaan määräpaikkaan. Ostaja vastaa lastin purkamisesta aiheutuvista kustannuksista, elleivät osapuolet ole muuta sopineet. 

  3. Toimitettu tuote katsotaan vastaanotetuksi, kun ostaja on allekirjoittanut luovutusasiakirjan tai rahtikirjan. Jos ostaja ei allekirjoita asiakirjaa tai rahtikirjaa, tuote katsotaan vastaanotetuksi, jos ostaja ei tee valitusta kolmen (3) päivän kuluessa tuotteen varsinaisesta toimituksesta.

  4. Lisäpalveluja sisältävän myyntisopimuksen mukaisesti toimitettu ja asennettu tuote katsotaan luovutetuksi, kun asennustyöt on saatettu päätökseen ja osapuolet ovat allekirjoittaneet luovutusasiakirjan.  

  5. Myyjällä on oikeus katsoa ostajan hyväksyneen tilauksen luovutusasiakirjaa allekirjoittamatta, jos myyjällä on tarvittaessa uudelleen esitettäviä kirjallisia todisteita (valokuvia, sähköpostiviestejä jne.), jotka vahvistavat tilauksen toimituksen (asennuksen).  

  6. Ostaja vastaa erikoivarusteita sisältävien tuotteiden lastin purkamisesta sekä vastaa ostajalle kuuluvien tällaisten tuotteiden lastauksen ja määränpäähän kuljettamisen aikana tapahtuvaan rikkoontumiseen liittyvästä riskistä sovituista toimitusehdoista riippumatta.  

  7. Tuotteen omistusoikeus siirtyy ostajalle, kun kauppahinta on maksettu kokonaan (omistusoikeuden varaaminen). Tuote on myyjän omaisuutta, kunnes kauppahinta on maksettu kokonaan. Myyjä voi omistusoikeuden varauksen nojalla vaatia tavaraa ostajalta, jos myyjä on vetäytynyt sopimuksesta. Jos myyjän saatava, jonka turvaamisesta omistusoikeuden varauksella sovittiin, on vanhentunut, myyjä voi vaatia tavaraa ostajalta omaisuuden suojaa koskevien säännösten nojalla.  

PALVELUT - MITTAUS JA ASENNUS  

  1. Jos ostaja on tilannut myyjältä mittaukset tai asennuksen, ostajan tai hänen edustajansa on oltava läsnä, kun työt suoritetaan. Ostajan toimittamat tiedot tarvittavista muutoksista tai lisäyksistä on tehtävä kirjallisen uudelleen esittämisen mahdollistavalla tavalla. 

  2. Ostajan on ilmoitettava myyjälle kaikista mittausten tekemisen jälkeen tilaukseen tehtävistä muutoksista, ja ostajan on ilmoitettava näistä muutoksista myyjälle kirjallisen uudelleen esittämisen mahdollistavalla tavalla. Ostaja vastaa kaikista kustannuksista, jotka aiheutuvat ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä.  

  3. Ostaja vastaa kaikista muutoksesta aiheutuvista lisäkustannuksista.  

  4. Myyjä ei tarjoa seuraavia palveluja: nykyisten työtasojen purkaminen, silikonin lisääminen työtason ja seinän väliin, ikkunalautojen asennus, sähkö- ja putkityöt, elleivät osapuolet ole laatineet tästä erillistä kirjallista sopimusta.  

PERUUTUSOIKEUS  

  1. Peruuttamisoikeus ei koske tuotteita, jotka on valmistettu tilauksesta ostajan mittojen ja toiveiden mukaan. Mittatilaustuotteeksi katsotaan kaikki sellaiset tuotteet, joita myyjä on joutunut käsittelemään jollakin tavalla, jotta materiaali vastaisi ostajan vaatimuksia.  

  2. Oikeussuojakeinona ostajalla on oikeus purkaa sopimus, jos hän on esittänyt myyjälle perustellun reklamaation, ja myyjä on hyväksynyt reklamaation sekä luvannut korjata tai vaihtaa tuotteen, mutta ei ole tehnyt sitä määräajassa.  

TOLERANSSIT VALMISTUKSESSA

  • Suorakulmaisuus +/- 2 %

  • Kuperuus +/- 2 %

  • Paksuus +/- 2 mm sama tarnepartii piires. Vastastikku asetatavad plaadid tuleb esiserval lihvida samale paksusele.

  • Mittapoikkeamat pituussuunnassa +/- 3 mm ja leveyssuunnassa +/- 2 mm

  • Aukon mitat +/- 3 mm

  • Aukon/poistoreiän sijoitus +/- 3 mm

  • Ulkonema +/- 3 mm

  Tekninen liika:

  • Tason- ja seinän välissä on 3-4 mm

  • Taustalevyn ja seinän välissä on 3-4 mm

  • Taustalevyn ja yläkaappien välissä on 5-6 mm

  • Jos tiskiallas tai liesilevy asennetaan työtason sisään huullettuna (upotettu asennustapa), pintojen sallittu korkeusero on ± 2 mm. Kivilaatat tai liesilevyn ja altaan reunat eivät aina ole täysin suoria mutta pysyvät valmistajan sallimien toleranssien rajoissa.

  • Jos liesilevy asennetaan työtason sisään huullettuna (upotettu asennustapa), huullos tehdään valmistajan piirustuksen mukaan. Ellei piirustusta ole, valtaosa liesitoimittajista suosittaa jättämään kivitason ja liesilevyn lasin väliin vähintään 3 mm leveän silikonisauman. Jos sauma on kapeampi, he eivät välttämättä myönnä liesilevylle kestävyystakuuta. Jos asiakas haluaa 3 mm alittavan sauman, Granimar OÜ ei vastaa mahdollisista myöhemmistä reklamaatioista.

Näitä toleransseja sovelletaan, kun tilan seinät ovat suorat, ja alakaapistot tai muut kalusteet, joihin kivitasot asennetaan, on asennettu oikein ja suoraan. Jos näin ei ole, tasojen ilmoitettujen toleranssien noudattamista ei voida taata.